Dózsai Róbert parancsnok tollából
A téli közúti közlekedés jellemző veszélyei a csúszós, jeges, havas utak, a változó időjárási körülmények, a hótorlaszok, elzárt útvonalak, a csökkent látótávolság, valamint a kényszermegállások.

Bár az utóbbi években nem találkoztunk hótorlaszokkal illetve hóval sem nagyon, de csúszós, jeges útviszonyokkal viszont igen. Ezért fontos tudni mi a teendő ha bajba kerülünk.
Speciális felszerelések téli időjárásra
- Téli gumiabroncsok
- Tele üzemanyagtank
- Tele ablakmosó tartály fagyálló folyadékkal
- Feltöltött akkumulátor
- Hólánc
- Étel, ital, meleg ruházat és meleg takaró
- Feltöltött mobil telefon
Hallgassuk a rádiók közlekedési információs adásait. Okostelefonos alkalmazások (VÉSZ) mobilinternet.
Mikor NE induljunk el az autóval?
- Kövessük nyomon a közlekedési viszonyokról, valamint a várható időjárásról szóló híradásokat. A katasztrófavédelem, a Rendőrség, az útinform internetes felületein folyamatosan friss hasznos információkat találnak amelyeket vegyünk komolyan. Ha azt tanácsolják hogy ne induljunk útnak tegyünk így.
- Az időjárási viszonyok gyorsan és jelentős mértékben megváltozhatnak,
- Gondoljuk át, feltétlenül szükséges-e az utazás.
Teendők kényszermegállás idején
- Mindig legyünk tisztában pontos helyzetünkkel, az utazás során kövessük nyomon, mely településeken haladtunk át, milyen irányban, navigációs készüléken figyeljük meg, hol állunk.
- A gépjárművet ne hagyjuk el, ha elakadunk, sokkal nagyobb eséllyel találnak meg bennünket a járműben, és védettebbek is vagyunk az időjárási viszonyoktól. Kivéve ha nem hótorlaszok, hanem egyéb okból kell megállnunk, ezesetben főleg gyorsforgalmi utakon, autópályán minél előbb hagyjuk el a járművet és biztonságos távolságból hívjunk segítséget.
- Értesítsük a hatóságokat, amennyiben saját erőből nem tudjuk a gépkocsinkat a hó fogságából kiszabadítani. Fontos helyzetünk pontos megadása.
- Ha gépjárművünk üzemképtelenné válik, rendkívüli időjárási körülmények között ne próbáljuk megjavítani, időben forduljunk a katasztrófavédelem szakembereihez a mielőbbi segítségnyújtás érdekében.
- A járművünk helyzetét jelezzük vagy elakadásjelző fények működtetésével, vagy elakadásjelző háromszöggel a veszélyes útszakaszokon. Használjunk láthatósági mellényt.
- Ha a hatóság szakemberei leállítják az útszakaszon a forgalmat, fogadjuk meg utasításaikat. A járművel próbáljunk úgy parkolni, hogy az úttisztító gépek elférjenek mellettünk.
- A járművet ne járassuk folyamatosan, hogy az üzemanyagunk el ne fogyjon. Ha egy helyben fűtés céljából járatjuk a gépkocsi motorját, rendszeresen – 15 percenként – szellőztessük az utasteret.
Nincs értelme az erőfeszítésnek, ha hosszabb útszakaszt borít hó. Ebben az esetben jobb, ha megvárjuk a hókotrókat. Ilyen esetben fontos, hogy maradjunk az autóban vagy a közelében – nehogy akadályozzuk a hókotrót a takarításban az elakadt autónkkal. A vészvillogót ne felejtsük el bekapcsolni.

Gépjárműben ragadva
Ha egy hóvihar miatt bennrekedne az autójában, a következők szerint járjon el:
- Húzódjon le az autópálya szélére. Kapcsolja be az elakadásjelzőt.
- Maradjon a gépjármű közelében. Ne induljon gyalog útnak, hacsak nem lát a közelben lakóépületet, ahol menedékhelyet találhat.
- Végezzen időnként gyakorlatokat a testhőmérséklet fenntartása érdekében, viszont a túlterhelést kerülje el. Szélsőséges hidegben, használjon föl térképeket, üléshuzatot, szőnyeget a szigeteléshez. Húzódjon össze útitársaival és használja kabátját takaróként.
- Egyen rendszeresen és fogyasszon bőségesen folyadékot a kiszáradás megelőzése érdekében, de kerülje el a koffein és az alkohol fogyasztását.
Ha bekövetkezik a baj…
Ha egy baleset helyszínére érünk: kb 30-40 méter távolságra álljunk meg félrehúzódva, hogy a kiérkező Mentő, Tűzoltó, Rendőr jól meg tudják közelíteni a helyszínt. Kapcsoljuk be az elakadásjelzőt. Húzzunk láthatósági mellényt. Mérjük fel a helyszínt (hány és milyen súlyos sérült, be vannak-e szorulva, tűz keletkezett-e milyen üzemű az autó ( benzin, gáz, diesel, hybrid, elektromos) szivárog-e az üzemanyag). Eközben már hívjunk segítséget telefonon (112) és a lehető legpontosabban adjuk meg a helyszínt.

A tőlünk elvárható módon kezdjük segítséget nyújtani ( elsősegély, autó áramtalanítása, kezdeti tűz oltása, gáz üzemű autónál gáz tartály elzárása (ha hozzá lehet férni)). De figyeljünk a ránk leselkedő veszélyekre (légzsák, üzemanyag, tűz, áramütés, alvó autó,) A sérülteket csak abban az esetben vegyük ki illetve segítsük ki a gépjárműből ha feltétlen szükséges (pl: tűz esetén) vagy csak könnyű sérültek vannak és ezzel nem okozunk további sérülést (pl: gerinc) Ne hagyjuk el a helyszínt amíg a segítség ki nem ér.
HYBRID és elektromos járművek felismerése, veszélyei:
A jármű azonosítása:
- HYBRID vagy e felirat a karosszérián
- A fordulatszám mérő helyén teljesítmény mérő található (KW)
- Narancs és/vagy kék színű kábelek láthatóak
- Hibrid jelzés a motoron
- Külső energiaforrás csatlakoztatására alkalmas csatlakozók
Az alvó autó: nem hallható motorhang de ha valaki a gázra lép az autó elindul.Áramütés veszélye: 400 volt (akár 60 voltos áramütés is okozhat halált.)
Ha velünk történik baleset:
Az ütközés után húzd be a kéziféket, állítsd le a jármű motorját, nézz körül az autódban. Még kiszállás előtt győződj meg, hogy utasaid vagy te magad nem sérültetek-e meg. Ha sérülést látsz, erős fájdalomra panaszkodik bárki, orvosi segítség kell. Mobiltelefonja ma már mindenkinek van. Te hívd a központi segélyhívót (112) ne várd meg, hogy majd más megtegye.
Fontos: a sérültről adott pontos információ életet menthet!
Sokéves tapasztalat, hogy a megváltozott téli körülmények (hó, havas eső, ónos eső, eső, fagy stb.) miatt megnő a közúti balesetek, azon belül a tragédiák száma. A téli időszakban közlekedjünk fokozott óvatossággal!Köszönöm a figyelmet!
Dózsai Róbert parancsnok
