Egy 4. századi püspök, aki forradalmasította az ajándékozás művészetét – ez volt Szent Miklós, a mai Mikulás igazi elődje.
Myra városában (a mai Törökország területén) élt, és nem mindennapi ember volt. Legendás történetei máig élnek, de az egyik leghíresebb az volt, hogyan mentette meg egy szegény nemes három lányát a kilátástalan sorstól.

A történet szerint a família annyira szegény volt, hogy a lányok sorsa a prostitúció lett volna. Szent Miklós azonban másképp gondolta. Éjszakánként titokban pénzcsomókatdobott be az ablakukba – először egy, majd második, végül harmadik alkalommal. A harmadik alkalommal már az apa rajta kapta, de addigra a lányok sorsa megmenekült.
Ez a legendás cselekedet vált a mai Mikulás-kultusz alapjává. Az önzetlen segítségnyújtás, a titokban történő jótékonyság szimbólumává vált. Nem véletlenül lett a gyermekek és a rászorulók védőszentje.
A püspök nemcsak ezzel a tettével írta be magát a történelembe. Részt vett a niceai zsinaton, ahol Jézus istenségének kérdésében foglalt állást, és több csodát is tulajdonítanak neki.
Alakja fokozatosan alakult át a mai Mikulássá: a piros ruhás, fehér szakállú, ajándékokat osztó jóságos öreggé. De az eredeti Szent Miklós ennél sokkal több volt: egy valódi segítő, aki saját vagyonát fordította a rászorulók megsegítésére.
A mai Mikulás-kép kialakulásában váratlan szereplő volt a Coca-Cola vállalat. Az 1930-as évektől kezdve reklámjaiban egy piros ruhás, fehér szakállú, mosolygós öregembert ábrázoltak, aki teljesen meghatározta a Mikulás modern megjelenését. Reklámművészük, Haddon Sundblom festményei révén a Saint Nicholas-i eredeti alak átalakult egy mosolygósabb, kerekded figuravá, aki ma már világszerte ismert. A Coca-Cola kampányai globálisan terjesztették el ezt a ma már klasszikusnak számító Mikulás-képet, amelyet ma mindenki ismer.

December 6-a, a névnapja ma is fontos ünnep világszerte – emlékeztetve mindenkit arra, hogy az igazi karácsonyi csoda nem az ajándékokban, hanem a másokért érzett önzetlen szeretetben rejlik.
