Itt a nyár, meleg van, a parkok és utcák zengnek a gyermekektől, madaraktól, no meg a közlekedési moráltól megcsömörlött gyalogosok, autósok és biciklisták egymás fejére szórt szidalmaitól.

Ezúttal a kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos tévhitekről, és azok megjelenéséről írunk a településen. Bár az autóval, gyalogosan, rollerrel és egyéb eszközökkel közlekedőkről is írhatnánk, cikkünknek három dolog ad apropót: miként eme sorokat gépelem, kipillantva a szerkesztőség rideg zugából egy kerékpárost látok, amint a járdáról ráfordul az egyirányú utcára, majd tovább halad, természetesen szemben a kötelező haladási iránnyal, és eszembe jut, hogy a héten már kétszer is fültanúja voltam autósok és kerékpárosok szájkaratéjának ebben a kis utcában. A másik, amit a minap az egyik munkatársam mesélt: egy hajlott korú biciklista gázolta majdnem el a járdán, majd egy vastag „Takarodj a p*csába!” megjegyzéssel igyekezett érvényt szerezni abbéli meggyőződésnek, hogy márpedig ő jogosan kerekezik a gyalogos forgalom részére kialakított járdán. És igen, már most tudom, hogy hazafelé én is fintorogni fogok, amint előzgetem a kerékpárúttal párhuzamosan, az úttesten haladó biciklistákat.
Most akkor kinek van igaza? Ennek jártunk kicsit utána.
Természetesen a válasz nem olyan egyértelmű, na de nézzük sorban:
Egyirányú utca vs. kerékpáros
A legnagyobb mumus talán az egyirányú utca és a kerékpáros közlekedés kérdése. Több, mint 10 éve ugyanis új szabályt vezetett be a KRESZ: meghatározott keretek közt a kerékpáros behajthat az egyirányú utcákba a forgalommal szemben. A kulcsszó ebben az esetben pedig a MEGHATÁROZOTT. Ugyanis csak kiegészítő tábla esetében engedélyezett a kétirányú forgalom a kerékpárosoknak.

Így a Hősök tere mindkét egyirányú forgalmú útszakaszán tilos a menetiránnyal szemben haladni, hiszen ezt nem teszi lehetővé kiegészítő tábla.
Járda vs. kerékpáros
A hajlott korú kerékpárosnak, aki a munkatársamat elküldte melegebb éghajlatra, egy párhuzamos dimenzióban talán igaza volt, azonban ebben a valóságban a járdán ÁLTALÁBAN tilos kerékpározni. Ahol az úttest alkalmatlan a kétkerekűvel közlekedni, ott is csak fokozott figyelemmel, a gyalogos forgalom zavarása nélkül lehet igénybe venni a járdát. A mi példánkban azonban minden feltétel adott volt ahhoz, hogy az úttesten közlekedjen emberünk, mégis a járdát vette igénybe. Viszont még abban az esetben sem jogos a „Takarodj a p*csába!” felszólítás használata, ha kényszerűen kell a gyalogos forgalom részére kialakított útszakaszt használni, hiszen ott a gyalogosnak van elsőbbsége.
Ahogy a Magyar Kerékpárosklub is tanácsolja a honlapján:
Ne száguldozz, ne szlalomozz, ne csöngess rájuk (a gyalogosokra – szerk.) agresszívan, viselkedj „vendégként”!
Kerékpárutak vs. kerékpáros
Igen, ilyen szembenállás is létezik, méghozzá ez a személyes kedvencem. Talán az emberi természet harmadik dackorszakában születhet olyan gondolat néhány kerékpárosban, hogy a kerékpárutak, valamint a gyalog- és kerékpárutak helyett az úttestet használja közlekedésre. Ezt csak abban az esetben lehet megtenni, ha az úttesten kerékpáros nyom is található párhuzamosan a kerékpárúttal, ez pedig igen-igen ritka. Illetve egyetlen kiskapu azért akad még a KRESZ-ben is: amikor a gyalogos forgalom akadályozza a biciklivel való haladást, no de nem rendeznek olyan gyakran a Mártírok útján sem karnevált, hogy indokolt legyen az úttest használata a kerékpárút helyett.
A kerékpárutakat, valamint a gyalog- és kerékpárutakat kötelező használni.
Zebra vs. kerékpáros
Hazánkban évente számos halálos baleset történik kijelölt gyalogos-átkelőhelyeken. A balesetek oka általában a gyalogosokra vonatkozó elsőbbségi szabályok megszegése. Míg az elmúlt években szemmel látható az autósok zebrához való viszonyának fejlődése, értsd: egyre jellemzőbb, hogy a gyalogosoknak megadják az elsőbbséget, addig a kerékpárral való átkelés továbbra is fejtörést okoz sokaknak.
Személyes tapasztalatból tudom, milyen nehézséget jelent egy 7-10 tonna körüli járművet megállítani (már) a zebrán, mikor egy nagy sebességgel felbukkanó kerékpáros átszáguld szerencsétlen buszsofőr előtt.
A hatályos KRESZ-előírások szerint a jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy adott esetben a gyalogos részére elsőbbségadási kötelezettségének maradéktalanul eleget tudjon tenni. A kerékpáros pedig csak akkor számít gyalogosnak, amikor leszáll a vasparipáról, és áttolja azt. Ennél fogva az átkelőhelyen kerékpáron közlekedőknek nincs elsőbbsége.
Bácsalmáson a gimnázium előtti, a Szent János utca és a Kossuth utca kereszteződésében, valamint a Mártírok útján lévő zebra számít olyan csomópontnak, ahol a kerékpáros és gépjármű forgalom találkozása miatt fokozottan kell figyelni. Az előbbinél a biciklivel közlekedő gyermekekre kell felkészülni, az utóbbiaknál pedig a kerékpárút keresztezi a gépjárművek útját, ezért nem árt felkészülni a biciklin gurulva átkelőkre, amit egyébként nem tilt a KRESZ.
Ahogy fentebb is írtam, természetesen lehetne az egyirányú kifejezést szabadon értelmező, a Szent János utcán Halálos Iramban 12. részt megélő, a Mártírokon gyorsulást rendező autósokról, és bármilyen közlekedőről egy hasonló cikket készíteni, és talán hamarosan születik is egy a Bácsalmási Hírekben. Azonban a legveszélyeztetettebbek a két keréken közlekedők, hiszen ha ők esnek, annak szinte mindig sérüléssel járó következményei vannak.
Ha további kerékpáros érdekességekről, tévhitekről és tudnivalókról szóló cikkeket olvasna, keresse fel a www.kerekparosklub.hu oldalát.
Cikkötletért köszönet Mátrai Angélának! A kiemelt képen „szabálytalanul közlekedő” kerékpáros illusztrációjáért pedig Boruzs Balázs Tibornak jár a hála.